Tampar – rätt produkt på rätt plats

Robline, artikel 3 av 3. Har ni missat tidigare artiklar ligger alla tre under fliken ”Segla bättre”.

För att få ut maximal prestanda från linorna handlar det också om att ha rätt lina på rätt plats. Beroende på användningsområde ombord har vi haft lite olika kriterier för de olika tamparna. När det gäller fall till fock och stor har vi efterfrågat tampar med låg vikt, låg töjning och hög brottslast. Valet föll här på Admiral Pro med STS-kärna. STS, ”Stronger than steel”, är en specialbehandlad och försträckt dyneema SK78 som uppfyller våra kriterier gällande vikt, töjning och brottslast. Denna tamp har möjliggjort för oss att minska dimensionen på fallen vilket leder till minskat luftmotstånd utan att tumma på säkerheten när det gäller brottslasten. Denna kärna tillsammans med ett hölje som håller för ett tryck i avlastare gör att linan passar perfekt till fall.

När det gäller våra fockskot har vi ställt större krav på slitstyrkan då dessa tampar ligger på winch och därmed utsätts för högre mekaniskt slitage och nötning. Här föll valet på Admiral 10000 som tack vare sitt Technora/polyester-hölje har en mycket hög slitstyrka och bra kontroll på winchen. För att fästa dessa skot i focken använder vi oss av softschacklar vilket är lättare men också mycket mer skonsamt mot båt och rigg istället för metallkrokar.

För spinnakerskot och gajar föll valet även där på Admiral 10000 då dessa tampar också ligger på winch och har ett högt slitage. För att få en så lätt tamp som möjligt som inte tynger ner spinnakern valde vi att gå ner en dimension för spinnakerskotet och på samma sätt som med focken använda oss av softschacklar.

Då vi har väldigt många trimtampar har det också varit väldigt viktigt för oss att kunna skilja dem åt med färg för att underlätta i stressiga situationer. Tack vare att Dinghy Control finns i många färger slipper vi problem med tampar av samma färg och kan ha en specifik färg till varje trimfunktion.

Robline artikel 3

Notera: Team Pro4u har ett formellt samarbete med Teufelberger, och denna artikel är en del av detta samarbete. Juridisk sett är detta reklam, men vi står för det vi skriver, oavsett relation med andra parter.