Vår Gotland Runt ”story”!

Team Pro4u vinnare av både ÅFIR och sin klass på ÅFOR samt 10:a totalt!

Team Pro4u, tävlande för KSSS, seglar en First 36.7 under skeppare Patrik Forsgrens ledning. I lördags tävlade teamet i ÅF Inshore Race och sedan på söndagen startade ”Gotland Runt”, ÅF Offshore Race. Teamet lyckades först vinna ÅFIR och sedan sin klass på ÅFOR.

20190629_152038

Som en bra uppladdning och genomkörare innan Gotland Runt tävlade vi som vanligt i ÅF Inshore Race i lördags där det gick riktigt fint för oss i de lätta sakta ökande vindarna och vi lyckades vinna tävlingen med ca 50 deltagande båtar.

65565447_1261948457301334_6684439490334818304_n

För mig som var ny på denna båt var det riktigt bra att få denna tävling innan offshore racet började och vi lyckades oftast hitta ett vägvinnande vägval och teamet har ju bra koll på hur man får bra fart på båten, säger Klas Winter taktiker.

Sedan startade ÅF Offshore Race mitt på söndagen och vi tävlade i klassen ORCi klass C med 16 båtar. Efter en helt ok men inte perfekt start var det till en början en väldigt fin skärgårdssegling med lätta vindar och fint väder med massor av båtar där vi i stort seglade bra och vi kom ut ur skärgården med ledning i klassen och ”häng” på flera snabbare båtar.

20190629_163954.jpg

Passagen i Oxdjupet var ganska speciell då det var tjockt med båtar i sundet när vi kom men vi hittade ett bra spår längs med babordslandet och vi hade andra båtar mindre än en meter från oss, men vi kom igenom bra relativt andra, säger Johanna Sommarlund trim.

Sedan bar det av ut på havet och kring rundningen av Alma ökade och vred vinden och till slut blev det en sträckbog söderut med stadigt ökande vind och en del vågor. Vi kunde kör på med genua ett tag men sedan vid ca 25 knops vind (efter att först tagit ett rev) började vi byte till fock och precis då ökade vinden snabbt ännu mer och plötsligt när vårt fördäck jobbade med bytet där framme hade vi ca 40 knops vind och att byta segel i den vinden i mörker och rejäl havssjö är ingen enkel sak.

Fantastiskt bra jobbat av vårt fördäck att i dem förhållandena byta segel i princip stående i vatten och just då löste också räddningsvästen ut vilket inte gjorde jobbet enklare, detta segelbyte är nog något som kommer etsa sig fast i mitt minne, säger Sven Eriksson trim.

IMG_8499

Längre ner längst utsidan av Gotland blev det sedan mer och mer kryss fortfarande i ganska rejäl vind ända ner till Hoburgen. Vi rundade Hoburgen måndag eftermiddag efter ca 31 timmars segling och i dagsljus vilket gör det lättare att hitta pricken man skall runda där.

Sedan styrde vi norrut/hemåt och nu blev det halvvind mot Visby fortfarande rejält dragit och med vågor. Vi närmade oss Visby på natten i mörker och vi fick äntligen möjlighet att sätta spinnaker.

Det var häftigt när vi i mörker och +25 knops vind och havssjö som den enda båt av dem vi såg runt oss satte spinnakern och kunde surfa iväg i rejäl fart in mot Visby. Här ser man värdet av den träning vi gjort och alla visste sina roller/ansvar och vad man skulle göra och trots att man inte såg mycket (t ex färgen på tamparna) och Visby hamn närmade sig ganska fort kändes det inte som det var någon fara alls utan bara kul, säger undertecknad på trim.

20190702_181145.jpg

Sedan efter rundningen i Visby blev det halvvind igen och i princip rhumb line upp mot Alma. Förhållandena fortsatte vara rätt motiga med mycket vind, sjö och efter en stund kom regn också, som om det inte räckte redan med de återkommande översköljningarna från vågorna. Det var sammanfattningsvis otroligt blött, kallt och allmänt utmanande förhållanden som pågått en längre tid. Besättningen hade inte många, om någon, torr del på sina kläder, tre västar hade löst ut och regnet ökade.

20190702_203330

Det var faktiskt på riktigt tuffa förhållanden och vi hörde sedan att man jämförde detta race med 1993 som också var tufft och man kan på ett sätt förstå att omkring 100 båtar bröt med sjösjuka och problem på båtarna i de hårda förhållanden som rådde under en längre tid, men för vår del höll allt bra och det fanns aldrig några tankar på att bryta även om vissa i vår besättning också drabbades av måttlig sjösjuka, säger Christian Hadenius rorsman.

20190703_183839.jpg

Som om det inte räckte vred det också så vi fick kryss en bra bit upp mot Alma och in från Alma den sista biten och några i besättningen men erfarenhet från många Gotland Runt har nog sällan längtat så mycket tills vi till slut kunde nå och runda Alma.

Vi kom sedan i mål ca halv sex på tisdagseftermiddagen rejält trötta efter knappt 53 timmars segling men glada att allt gått bra, att allt på båten hållit och att kunna konstatera att vi seglat fort och lyckats vinna klassen ca 1,5 timme före tvåan på beräknad tid. Vi kom också 10:a totalt, första ”långsamma/icke planande” båt.

Resultaten från ÅFIR finns här: https://race.ksss.se/Documents/AFOR2019/Resultat-AFIR-2019-04.htm

Resultaten från ÅFOR Klass ORCi C finns här: https://race.ksss.se/Documents/AFOR2019/ORCi/Results/06-Finish-C-05.html

Resultaten från ÅFOR SRS Totalt finns här: https://race.ksss.se/Documents/AFOR2019/AFOR2019-Resultat-Total-01.pdf

20190703_205639

Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd att trots att det var väldigt mycket reaching åka i år så kunde vi vinna ORCi klassen vi tävlade i. Jag tycker också att trots att vi hade ett delvis ganska nytt team så flöt det på bra under racet vilket är tillfredsställande. Vi är också väldigt tacksamma att vår erfarne fördäckare sedan många år, Joakim Hoppe, i år fick priset som bästa fördäckare och i detta race visade han ju åter igen varför han är så viktig för oss i teamet och väl värd den utmärkelsen, säger Patrik Forsgren, skeppare och rorsman.

Det team på 9 personer som körde ÅFIR/ÅFOR för Team Pro4u i år var:

  • Joakim Hoppe, Fördäck, strategi & navigation
  • Anders Björk, Trim
  • Christian Hadenius, Rorsman
  • Sven Eriksson, Trim
  • Axel Antas-Bergkvist, Mast
  • Johanna Sommarlund, Trim
  • Patrik Forsgren, Skeppare & rorsman
  • Emil Forsgren, Keyboard
  • Klas Winter, Taktik

20190703_182927

Slutligen vill vi tacka KSSS för ännu ett väl genomfört arrangemang och en väldigt trevlig regattamiddag! Vi gratulerar också alla andra klassvinnare. Nu väntar några veckors semester för ”Malin” gänget innan vi träffas igen för lite träning innan SM i Sandhamn i början av augusti följt av årets stora mål EM i Oxelösund.

Följ oss gärna i Team Pro4u på:

https://swe88.wordpress.com/ och https://www.facebook.com/Pro4uSailRacingTeam/

Text: Anders Björk. Foto: Team Pro4u