Inlägg

SM kval 5 Sprint Umeå Artic 2024 avgjord

Under den gånga helgen var vi uppe i Umeå och deltog i det 5e och sista kvalet till sprint SM som gick av stapeln på Umeå Segelsällskap. Det var tillhandahållna båtar, CB66 som användes under helgen

Vi genomförde 14 seglingar, 8 seglingar på lördagen och resterande 6 på söndagen. På lördagkvällen bjöds det på en magisk grillbuffé med god mat, dryck och många härliga samtal

Efter 14 genomförda seglingar lyckades vi stå som segrare följt av Thomas Hansson-Mild med besättning på en 2a plats och Markus Danielsson med besättning på en 3e plats. Detta innebar att vi och Thomas säkrade en plats till Sprint SM som går av stapeln här om någon vecka i Saltsjöbaden, KSSS
Hela resultatlistan samt våra serier hittar ni här

Stort tack till Thomas och hela Umeå Segelsällskap för ett fantastiskt arrangemang och vi vill även passa på att rikta ett riktigt stort tack till Markus Danielsson som stod för båtarna, segel och mycket fix kring båtarna!
Vi kommer gärna tillbaka till Umeå och seglar CB66 flera tillfällen, det var kul! 🙂

Silver på EM i havskappsegling 

Efter sista dagen som bestod av 2 bankappseglingar stod det klart att vi slutade på en 2a plats. Sista dagen bjöd på mycket fina förhållanden med bra väder samt jämn och fin vind men aningen lättare än tidigare dagar, ca 8-12 knops vind.  

Efter ett coastal race, ett offshore race och 6 st insvepta race fick vi totalt 17 poäng med serien 3,1,3,3,4,1,2,(5). Med detta var vi 6 poäng efter Sugar som vann även detta år med Sandro Montefusco vid rodret. Vi säger stort grattis till dem, och fantastiskt bra seglat. 3a kom Aivar Tuulberg och hans besättning på Katarina II.

Hela resultatlistan hittar ni här. 

https://data.orc.org/public/WEV.dll?action=index&eventid=ggkte

Vi vill också passa på att tacka Åland, Mariehamn, ÅSS, finska havskappseglingsförbundet och hela ORC för en fantastiskt fin och välarrangerad vecka.

Vi är jättenöjda med regattan och vår prestation denna säsong. Detta var sista regattan för säsongen och nu väntar höstträningar för att förbereda oss inför nästa säsong. 

Slutligen vill vi även säga stort grattis till svenska Garm och Per Roman som med sin JPK 11.80 som kom 3a i klassen över oss, klass B. 

Coastal race

Under gårdagen seglade vi ett coastal race om ca 30 sjömil. Racet startade med kryss, och under racets gång har vi förutom 3.2 focken, både fått hissa jib-top + stagsegel och S2 med vårt running stay.  

Vi knep 1:a platsen med ca 4 minuter tillgodo tack vare vår navigatörs och taktikers arbete med att hitta en snabbare väg genom skärgården under föregående natt tillsammans med lokalexperten Henti Lundberg. Även lokalkunskapen från våra två ålänningar i teamet hjälpte, Alvina och Thomas, som seglat mycket i trakterna och har koll på både grund och fördelaktiga vindriktningar i trängre passager. Stort tack navigatör Sam, taktiker/trim Thomas, keyboard Alvina och Henti Lundberg!

Racet avgjordes precis utanför hamnen med undanvindsbog och spinnaker vilket var kul då hamnen stod och hurrade när vi båtarna kom i mål med fart.  

Vi går in för sista dagen med ett slitet men taggat gäng som kantats av en hel del skador och åkommor under veckan. Som tur är har vi en läkare till navigatör, Sam, och en lokal läkarkontakt, Snuffe, som även han seglar. Tillsammans har de stöttat teamet och möjliggjort att vi kunnat prestera på topp, trots krämpor :).  

Med vår 1:a plats från coastal och 3:e plats från offshore racet (som inte kan räknas bort), går vi in med en 2:a plats i totalen med bara 1 poäng från 1:a platsen. Vi ska göra vårt allra bästa idag och senare väntar regattamiddag och prisutdelning. 

Dag två av inshore race

I dag var det full fart på vattnet igen! Inför racen var vi ute för att få till ett antal detaljer. Vi jobbade med att ställa in trim och rigg samt tränade på våra startrutiner. Det är viktigt att få till en bra start eftersom det kan vara avgörande i dessa tighta fält att lyckas segla fritt, vilket vi lyckades med och kunde hålla den kurs vi ville. I dessa förhållanden, med mer vind än i går, kändes det som att båten svarade bra på justeringarna vi gjort.

Fotograf: Jascha Kuphal
Fotograf: Janis Spurdzins

Det var riktigt roligt med så tight racing – det var bara sekunder som skilde båtarna åt mellan topplaceringarna. Vi måste vara på tårna hela tiden och fatta snabba beslut. Efter två race landade vi på en 3:e och 4:e plats. Vi är nöjda med dagens prestation, även om vi alltid strävar efter att klättra högre. Med lite finjusteringar och fortsatt fokus känner vi att vi har goda chanser i kommande race. Nu laddar vi om inför det korta inshore-racet i morgon!

Fotograf: Pepe Korteniemi
Kvällen avslutades med gemensam middag, där vi passade på att smaka på den åländska sjögräsläsken som vi vann på Daily First igår!

EM dag 3 – Team Pro4u leder


Idag har vi haft vår första dag med bankappseglingar och 2 banrace på ca 1 h styck genomfördes. Förhållandena var fantastiska med sol, platt vatten och vind på 4 till 5 m/s. Det märktes att alla lag var taggade då det krävdes 3 startförsök för att få iväg första racet.

På första racet var vi en av båtarna med bäst start i lä och kunde tidigt slå och korsa fältet. Därefter gjorde vi ett fläckfritt race och tog hem en spik med 1:34 sek till godo till nästa båt.

Andra racet var även här bra med från start i den något minskande vinden. Vi seglade fritt stora delar av racet men fick inte riktigt till vägvalen lika bra som i det första racet och tvingades segla i lite mer trafik. Trots detta kunde vi segla hem en delad andra plats då vi kom i mål på exakt samma sekund som båten Jazz på beräknad tid och bägge båtar får därmed 2,5 poäng.

Vi konstaterade efter racen att vi aldrig har seglat så här snabbt tidigare i dessa förhållanden vilket tyder på att träningen samt investeringar i nya segel och båten gett resultat! Fantastiskt skön känsla.

Riktigt lyckad dag med andra ord och nu leder vi EM med 0,5 poäng. Efter seglingarna blev hela laget bjudna på brakmiddag hemma hos Thomas mamma Siv och sambo Örjan. Enormt stort tack!

Nu ser vi fram emot morgondagen fler Banrace med lite mer vind!

Långa offshore-racet blev startskottet för EM

Efter en vecka av intensiva förberedelser är vi äntligen igång med ORCi EM i Mariehamn.

Alla var riktigt taggade när vi igår, måndag kl. 15, startade det 135 NM långa offshore-racet. Detta är mästerskapets längsta race, och oavsett placering får det inte räknas bort i totalresultaten. Racet var spännande och jämnt hela vägen, och det var inte avgjort förrän alla båtar hade gått i mål. Under hela seglingen var det många täta möten och förändringar i de liveuppdaterade resultatprognoserna på TracTrac.

Det var mycket läfördel i starten och vi lyckades komma iväg bra. Sedan kunde vi tidigt slå över till höger enligt vår plan för att gå in mot land och få lite sjölä. Dessvärre så lyckades vi inte riktigt följa vår plan där hela vägen utan behövde gå ut till vänster om fältet igen och ligga i lite stampigare vågor en period under första delen av kryssen. I detta läge konstaterade vi även att det var en betydande motström längre ut vilket ytterligare förstärkte fördelen att gå in mot land och grundare partier. Vi tog med oss detta andra delen av den långa första kryssen och tog igen bra mot våra konkurrenter. 

Vi höll oss stabilt bland topp 3 under hela racet och gjorde flera strategiskt kloka val under seglingens gång. Vi rundade som första båt vid de flesta rundningarna längs banan och lyckades till och med ta Line Honors som första båt i mål i vår klass. Med en marginal på 18 sekunder till tredjeplatsen och 1 minut och 45 sekunder till andraplatsen efter 21 timmars segling, påminns vi än en gång om att varje sekund räknas och är värd att kämpa för.

Vi hade fantastiskt väder under hela seglingen, med vindar mellan 4-10 m/s, en vacker soluppgång och solnedgång, och en natt fylld med stjärnfall. Vi är nöjda med att ha startat mästerskapet med ett resultat som är värt att räkna med, och som inte drar upp vår totalpoäng nämnvärt.

Nu ska vi vila och ladda upp inför de bankappseglingar som är planerade för morgondagen. Därefter väntar en fullspäckad vecka fram till söndag, med en serie bankappseglingar med kryss/läns samt ett kortare offshore-race på fredag.

Lunch på ÅSS Paviljongen innan start, viktigt att fylla på med ordentlig energi innan långkör.

Nu startar EM 2024

Sedan tisdag 6 augusti har teamet befunnit sig på Åland för träning och förberedelser inför EM som började idag! Under de senaste dagarna har vi bland annat hunnit testa vår nya 3.2 fock, trimma in oss på nya racesegel som vi inte har använt under säsongen, starttränat och kört farttester i olika vindstyrkor. Dagarna har varit väldigt värdefulla och givande, speciellt då det nu är dags att skifta fokus till bankappseglingar igen! 

Idag var det äntligen dags att prova på startområdet på riktigt då alla båtar tog sig ut för practice race! Vi begav oss ut för lite manöverträning i ca. 7 m/s. Strax efter att starten hade gått ökade vinden snabbt och uppe vid kryssmärket hade vi sedan runt 14 m/s i stadig vind. Vi rundade som första båt i klassen och var sedan en av de få som hissade spinnaker under den hårda länsen ner mot gaten. Väl framme vid rundning hade resterande båtar avbrutit racet, vilket även vi gjorde. Det var väldigt nyttigt att få en repa med hårdvindsläns inför regattan! 

Imorgon drar det längre offshore racet igång, med start kl. 15 lokal tid. Racet beräknas sedan att ta runt 30 timmar för långsammaste båt. All information kring EM finns på tävlingens officiella hemisda och vi seglar i ORC C. Hela teamet ser fram emot spännande och intensiva dagar ute på vattnet! Vi vill även tacka vår grymma ersättare Ville som hoppade in på spinnakertrim istället för Thomas då han seglade J/70 SM på Sandhamn. 

Roschier Baltic Sea Race 2024

Årets Gotland Runt fick fungera som en liten uppvärmning för teamet som nu har seglat sitt andra varv runt Gotland för säsongen. I år var det dags för den andra upplagan av Roschier Baltic Sea Race, ett 635 sjömil långt offshorerace med start- och målgång i Helsingfors, alltså ungefär dubbelt så långt som Gotland Runt. Denna typ av race var nytt för de flesta av besättningsmedlemmarna och en spännande utmaning för oss.

Starten för vår klass gick den 27 juli kl. 12:10. Dagen innan förbereddes både båt och mat inför de kommande dagarna ute till havs. En stor eloge till Claudia och Thomas som lagade 108 matlådor med lasagne, baconpasta och skinkpaj till hela besättningen, vi fick alla avnjuta fantastiska måltider under racet.

Kappseglingen startade strax utanför Sveaborg, varifrån vi seglade halvvind ut genom skärgården för att slutligen runda Helsingfors Kasun och bege oss vidare mot svenska vatten och Almagrundet. Bortsett från ett par timmar under natten med regn, åska och lite kraftigare vind seglade vi i strålande sol och lätta vindar under det första dygnet. Under dagen ökade vinden sedan successivt för att lagom till Almagrundet ligga mellan 8-10 m/s. Vid midnatt, natten mellan 28 och 29 juli rundade vi sedan Almagrundet med hela besättningen på däck. Vi hissade spinnaker och satte sedan kurs mot Visby för en lite brantare slör. Under natten ökade vinden ytterligare och stabiliserade sig sedan runt 15 m/s. I den friska vinden och höga sjö som byggde upp lyckades vi även surfa fram i 19 knop i gryningen!

Bortsett från en kort lovning efter Visby seglade vi spinnaker hela vägen ner till Hoburgen, som vi nådde under kvällen den 29 juli. Från Hoburgen lovade vi sedan upp till en halvvindsbog som tog oss nästan hela vägen tillbaka till finskt vatten. Under tisdagskvällen den 30 juli kunde vi sedan hissa spinnaker på nytt inför slutrakan i mål. Vi körde spinnaker genom natten och gick sedan i mål kl. 04:38 på onsdagsmorgonen. Racet i sin helhet tog oss 3 dagar, 16 timmar och 28 minuter, vilket gjorde att vi vann vår klass med 5,5 timmar. I totalen seglade vi in på en tredjeplats. Samtliga resultat finns här.

Sammanfattningsvis är hela besättningen glada och nöjda med tävlingen. Något som var nytt för oss inom teamet var vikten av att förhålla sig till vaktschemat för att se till att hela besättningen inte sluter ut sig samtidigt. Utöver det upplevde alla det som väldigt roligt och lärorikt att få segla flera olika positioner utöver ordinarie fördelning.  

Vi vill tacka RORC och finska havskappseglingsförbundet för en välarrangerad tävling och en härlig stämning inne i Marina Bay i Helsingfors.

Malin är nu på Åland inför kommande ORCi EM som seglas i Mariehamn, med start den 11 augusti. Teamet samlas ett några dagar innan tävlingsstart för lite gemensam träning och uppladdning!

Malin framme i Mariehamn 2/8
Vår navigatör Sam representerade teamet på prisutdelningen. Roschier Baltic Sea Race 2024@PepeKorteniemi-1001

Gotland Runt 2024

En av årets stora höjdpunkter är nu seglad, Gotland Runt 2024! Både banan och vädret för årets upplaga av racet såg annorlunda ut, då starten gick ifrån Sandhamn och sträckte sig upp till Svenska Högarna innan det sedan bar av mot Gotland. I varierande väder- och vindförhållanden fick vi ett fint varv ute på Östersjön! 

Starten gick kl. 14:15 på söndagseftermiddagen, då vi, efter en trång och intensiv start, begav oss mot Svenska Högarna i lättvind och regn. Racet började med vad som var nära en sträckbog i början men blev sedan mer och mer en rak kryss. Trots noggranna studier av väderläget var det ostadiga prognoser in i det sista eftersom det lågtryck som rörde sig mot Östersjön och Gotland var oförutsägbart. Vid rundningen av Svenska Högarna ökade vinden betydligt samtidigt som regnet öste ner. Vi drog upp S3:an och gav oss iväg i en brant slör mot Gotland, men när vi inte längre kunde bära S3:an bytte vi till 3.3:an och tog därefter ett rev. Vi seglade en brant halvvind i några timmar med vindnoteringar på 27 knop, stora vågor och väldigt mycket regn. Därefter slog vi ut revet när vinden lättade något. Senare vred det höger långsamt till kryss och vi fortsatte för babord tills det motade så mycket att styrbord bar ner mot Fårö. I det skedet slog vi och bytte till 3.1:an.

Påväg ner mot Fårö, i höjd med Gotska Sandön hissade vi en jibtop och stagsegel då bogen återigen öppnade upp till halvvind. När vinden ökade satte vi på ett nytt rev. I närheten av Östergarn vred det mot och vi hissade vår mellanvindsfock, 3.2:an, slog ut revet och kryssade ner till Hoburgen. 

I vår färd ner mot Hoburgen var det märkbart för oss att de större båtarna hade fördel med vindvriden och kunde sträcka till skillnad från oss som behövde kryssa. 

Vi rundade Hoburgen under måndagskvällen och påbärjade resan tillbaka mot Sandhamn i en fin solnedgång och i lite lättare vindar. Vi satte upp S1.5:an och avnjöt en gemensam middag i sittbrunnen. Ett kort byte gjordes till S2:an. Då solen gått ner och vi närmade oss Visby ökade vinden något i samband med att kursen blev allt brantare. Vi bytte till S3:an som vi sedan körde med hela natten.  

Under tisdagsmorgonen kunde vi sedan byta både stagsegel och slå ut revet för att fortsätta mot Almagrundet. Vinden vred under morgonen vilket gjorde att resten av resan tillbaka bjöd på en fin läns i ökande vindstyrka med S2:an hissad. 

Vid Almagrundet bytte vi sedan till jibtop och stagsegel för att halvvinda mot mållinjen som korsades klockan 13:54 på tisdagseftermiddagen. Vi seglade alltså den cirka 350 sjömils långa banan på 47 timmar och 39 minuter vilket gav oss en tredjeplats i klassen. Samtliga resultat hittas här

I sin helhet är vi alla nöjda över tävlingen. Eftersom detta även var teamets första längre kappsegling tillsammans har vi tagit med oss en massa lärdomar som vi ser fram emot att applicera på nästa långsegling, som faktiskt äger rum om bara ett par veckor då det är dags för Roschier Baltic Sea Race med start i Helsingfors den 27 juli. 

Under Gotland Runt hade vi även ett kärt återseende med Roger Nilson som hängde med oss som navigatör. Tusen tack Roger för att du har delat med dig av ovärderlig kunskap ombord! 

Avslutningsvis vill vi tacka KSSS för en väl genomförd tävling, alla i teamet har under dessa dagar skapat så fina minnen tillsammans! 

Från vänster, Patrik (rorsman), Roger Nilson (navigatör), Emil (fördäck), Zacharias (mast), Thomas (taktiker, spinntrim), Claudia (trim), Sam (navigatör), Alvina (keyboard), Linnea (stortrim).

Baltic Offshore Week 2024

Den 12 – 16 juni befann vi oss i Tallinn på Baltic Offshore Week. Regattan inleddes med en träningsdag under torsdagen då vi även fick sällskap av den estniska båten Sugar med rutinerad besättning under eftermiddagen. Tillsammans körde vi fart mot varandra under längre kryssben, där vi både fick träna på besättningsplacering, segeltrim och maxhäng. 

Under fredagen seglade vi två bankappseglingar i varierande vindförhållanden. Den allt lättare vinden orkade inte hela vägen, vilket gjorde att dagens tredje race fick avbrytas under sista länsen i mål. 

På lördagen var det dags för offshore race. Banan var lite kortare, ca 38 sjömil lång, och sträckte sig till en fyr i Finska viken för att sedan leda oss tillbaka till Tallinn. Vi började med en lång kryss i lätta vindförhållanden som vi gjorde väldigt bra, men desto längre ut från land vi kom, ju lättare blev vinden. Början av länsen seglades i fortsatt väldigt lätta vindar (nästintill bleke) där många av gennakerbåtarna tyvärr drog ifrån. Med några få sjömil kvar fyllde det äntligen på och vi fick en fin avslutning på racet i cirka 9 knops vind och en S3:a på brant bog.

Regattans sista dag avslutades med en heldag av bankappsegling. Hela fyra race seglades på söndagen i fina och stabila vindförhållanden. 

Under helgen har samtliga i laget fått träna mycket på både snabba och intensiva manövrar, längre bogar samt lätta vindar. Det var hård konkurrens och inte de mest optimala förhållanden för oss som spinnakerbåt. Även om vi slutade precis under pallplats denna gång är vi alla nöjda över den givande helgen och redo att återvända till Tallinn för VM nästa år! Nu har vi även förberett båten ytterligare för lättvind med lättvindstylaskor på spinn-lättvindsskoten :). 

Vi vill rikta ett stort tack till arrangörerna på Kalevi Yacht Club och alla medtävlande som bjudit på hårt motstånd under samtliga dagar. Slutliga resultaten finns här

Nu är Malin åter tillbaka i hemmahamnen och teamet gör sig redo för nästa träningspass innan det sedan bär av till Sandhamn och Gotland Runt, hoppas att vi ses där! 

Föregående
Nästa

PRENUMERERA PÅ NYHETSBREVET