Inlägg

Vinst i Sandhamn Open DH

Under helgen har vi deltagit i Sandhamn Open som i år arrangerades som en dubbel handed kappsegling. Till en början var det väldigt lätt vind, vridigt och regn. Efter någon timmes segling blev förhållandena bättre med en successivt tilltagande vind samt att regnet avtog.

Banan lades med start utanför Sandhamn, läns ned till Dämban, därefter en kryss till Huvudskärs väderboj och därefter var det fortsatt kryss ned till Koppar stenarna. Kl 05.35 på lördagmorgonen rundade vi Kopparstenarnas Västprick för att sedan ha en lång spinnakerrepa tillbaka till Revenge och målgång vid Skanskobb.

Resultatet i denna kappsegling blev vinst för vår del. Stort tack KSSS för en otroligt kul kappsegling i ett nytt format.

Övriga resultat hittar ni här.

Flera bilder från Sandhamn Open 2020 hittar ni här!

Fart!

Förra veckan var en intensiv vecka för våran del. På tisdagen seglade vi med Clinicen ute på baggen. Under onsdagskvällen körde vi i besättningen manövrar.

Torsdags morgon lyftes båten upp på land hos Sune Carlssons Båt varv. Där var vi ett gäng ur besättningen som tvättade botten, spacklade och slipade småskador, polerade och vaxade friborden. Under fredagen målades botten för att senare på eftermiddagen sjösättas.

Lördagen och söndagen tillbringades ute på havet utanför Sandhamn. Under lördagen vart temat FART! Vi testade en rad olika trim för att med hjälp av Expedition och Strip charts försöka förstå vilka trim som är mest optimala i de olika förhållandena. Vi hade även med oss Tore Lewander för att få ytterligare en kunnig person som kunde vara med och leda diskussionen och testerna framåt

Söndagen tillbringades med KSSS Offshore Clinic ute på havet. Där fokuserade vi på båthantering, manövrar ute på havet. Olika ”offshore moment” som flygande försegelbyten, branta bogar med spinnaker samt djupa bogar med fock. Noggrannare beskrivning av söndagen kommer senare

KSSS Offshore Clinic 2020

Vi på Team Pro4u sammarbetar med KSSS för att arrangera en offshore clinic. Igår körde vi det 6e seglingspasset ute på baggen där vi fokuserade på manövrar när man seglar med genoa.

På söndag kommer vi att köra en heldag ute på havet utanför Sandhamn för att kunna öva in handgrepp och manövrar under mera offshore förhållanden.

Föregående
Nästa

I slutet på passet körde vi även en ”brevlåde nedtagning” av spinnakern

Fartträning utanför Sandhamn i helgen

Team Pro4u har under helgen kört fartträning på havet utanför Sandhamn. Det har varit varierande vindar och väder från 10 till 25 knop med mer stabila förhållanden idag jämfört med igår.

Träningen går till så att vi kör tre minuters pass med loggning i Expedition och alla trim parametrar noterade och sedan testar vi olika hypoteser på samma bog med förhoppningsvis liknande vind med t ex någon ändring i trim eller att köra snabbare/långsammare jämfört med målfart och sedan jämför vi VMG % för att se vad som var bättre eller sämre, på så sätt kan vi dels verifiera vad vi redan tror/vet men också hitta saker att uppdatera och förbättra i våra trim tabeller. Helgen har gett oss en hel del värdefulla lärdomar och trim förbättringar och vårt mer aktiva och hårdare rigg trim denna säsong tror vi är en förbättring.

Sedan passade vi också idag på att köra ett manöverpass upp/ner i knappt 20 knops vind och havssjö som var väldigt lärorikt speciellt för våra nya då saker och ting blir betydligt svårare när allt gungar hela tiden – bra övning!

Vinst i Viggan Open träning!

Idag var vi med på Viggan Open träning med fem täta, roliga och intensiva race på Trälhavet med 14 deltagande båtar. Efter en stigande formkurva under dagen med två avslutande spikar lyckades vi komma i topp av träningen. Vi fick mycket bra träning och i de inledande racen var det en del saker som vi hade kunnat göra bättre där vi tappade en del tid men i takt med att dagen gick och vinden ökade så fick vi ihop det mer och mer, speciellt sista racet var bra. Placeringarna i de fem racen blev (6), 4, 3, 1, 1 med totalen 9 efter en borträknad segling.

Vi tackar arrangörerna för en bra träning i högt tempo och med bra bana som var lagom lång!

Resultat från dagen hittar du här!

Bilder från dagen kommer senare, bild nedan från förra årets VO.

Bra träning igår!

Team Pro4u har haft några träningar i år och igår kväll hade vi en bra träning med fint väder och bra förhållanden på Baggen. Manöverträning runt märken var på programmet. Vi håller på att träna in delvis ny besättning så mycket nötande behövs och det finns ju som vanligt hur mycket detaljer som helst att förbättra!

Team Pro4u på skidor!

Förra helgen så åkte ett gäng nuvarande och gamla Team Pro4u medlemmar till Ramundberget för en långhelg skidåkning. Det var andra året vi gjorde detta och åter igen var det riktigt bra förhållanden och gott om snö (134 cm)! I vanlig ordning blev det förstås en hel del karatesegling och vi kollade på lite film från säsongen...en riktigt lyckad helg!

Nya ordinarie i Team Pro4u

Här kommer en presentation av en nya besättningsmedlem i Team Pro4u ”Malin” kommande säsong. Vi välkomnar Zacharias Kraft till teamet och kul att du vill segla med oss! Nedan är en bild av Zacharias. Noggrannare presentation kommer senare.