Tankarna bakom våra ombyggnader

Bakgrund

Jag har haft First 36.7:an SWE 88 i 10 år och trivs väldigt bra med båten. Vi använder den 100-150 dagar per år både som sommarstuga, semesterbåt och kappseglare. Under åren har båten succesivt modifierats. Tankarna har hela tiden varit att få båten roligare, snabbare, modernare och/eller mer välfungerande. Vi har sneglat på hur förändringarna påverkar ORCI mätetalet för att inte skruva bort oss fullständigt, t ex använder vi (ännu) inte en blandad garderob med assymetriska och symmetriska spinnakrar. Men optimering mot regeln har aldrig varit drivande. Båten är från början utrustad med en högre mast, längre bom & spinnakerbom i kolfiber. Vi kompletterade för ca 5 år det med en 200 kg tyngre ”bulb” på kölen designad av Farr. Ungefär samtidigt höjde vi också hisshöjderna för spinnakrarna 60 cm ovanför förstagsinfästningen och ökade ytorna ca 5m2. Båten har också fått ett peke. Ursprungligen ca 80 cm långt med tanke att flyga ett Code segel halvvägs ut på peket och en länsgennaker på strumpa längs ut. Detta gjordes enbart med crusing i åsyfte. Vi tyckte dock att båten var lite för långsam för att fungera bra på länsar med gennaker. Vi tyckte också det fungerade väldigt bra med spinnaker på struma men det var lite bökigt i hamnar med ett 80 cm långt fast peke. Så vi kapade av det på mitten och nu används det bara för Reachers/code segel och som landgång. Vi kan också sätta en stävstege längs fram på peket.

Årets projekt

I år kommer vi att byta till ett nytt roder, designat av Farr, bättra på kölfinishen, med laserskurna mallar (Thx David) och bygga om aktern. Bytet av roder drivs framförallt av att få ett som är lite mer utbalanserat och därmed mindre tungt att styra med. Det har också en lite annan form.

Aktre delen av sittbrunnen byggs om för att:

  • Få bättre plats för storskotaren
  • Kunna byta till akterstag med vinchar
  • Få bättre åtkomst till installationerna i aktern
  • Centrera vikt mot mitten av båten
  • Ge båten ett modernare – och i mitt tycke snyggare/racigare utseende

I standard har båten två bänkar längst bak i sittbrunnen. Eftersom storskotaren jobbar bakom rorsman gör dessa att det blir trångt. Särskilt i pre-start när även taktikern går längst bak.

Så här ser båten ut i standard:

Orginal

När bänkarna skärs bort ser det ut så här, mitt i arbetet:

Översiktsbild

Det blir en stor jämn durkyta bakom storskotbalken.

Ursprungligen hade vi ett akterstagssystem med block & talja. 48 gånger utväxlat, 6*2*2*2. Arbetslast vid max akterstag är 1.6 ton, så med den friktion man oundvikligen får med block och talja med så mycket utväxling blev det väldigt tungt på slutet. Den relativt höga arbetslasten beror bl a på att vi har en ganska stum kolfibermast med förstagsinfästningen ganska högt upp. Vi bytte till hydraulik med dubbelkommando mha tampar. Det fungerade bra men vi fann att ett system med lite utväxling & vinchar ändå skulle vara snabbare. Jesper Ott:s val föll på 4 gångers utväxling & 40 vinchar från Harken. Blocken till utväxlingen kommer att lashas i en stång längst bak vid akterspegeln, se nedan:

Akterstagsfäste

Samtidigt styvar Plastskador & Montage som gör arbetet upp aktre delen av båten med stringers hela vägen bak till akterspegeln. Dessa sammanfogar båtbotten, durk och akterspegel i en låda som ansluter till de förligare orginalstringerserna. Tidigare hade vi ett flex på 8mm vid max akterstag. Det kommer vi inte att ha nu.

Samtidigt flyttar vi fram den fast installerade avfuktaren från akterutrymmet till under diskbänken. För att kunna göra det byter vi kondensavfuktaren till en ”vanlig” avfuktare som gör vatten som kan samlas i en bytta eller ledas ned i kölsvinet. Vi passar också på att byta den 15 år gamla värmaren & snygga till alla övriga installationer innan locket läggs på. Tymar Marinelektronik gör elbitarna. Åtkomst till installationerna säkras genom två stycken flushade Lewmaluckor i den nya durken.

På sidorna görs luckor för det man måste ha ”easy accessible” från sittbrunnen.

Sidoluckorna m förvaring

Hela sittbrunnsdurken (Gamla & nya delen) kommer att förses med en ljusgår 1.6mm TBS matta. Nu återstår ett par veckors arbete innan allt är klart. Byggbilder och bilder på slutresultatet kommer ut på bloggen. Ni får förståss också gärna komma och titta i vår.