Säsongspremiär på Primo Cup

De senaste dagarna har vi varit i Monaco och seglat Primo Cup, vilket är den största tävlingen för J/70 klassen under vintern, på en av världens mest prestigefyllda seglarklubbar: Yacht Club de Monaco. Hela 72 delatagare från 15 nationer. Detta var första tävlingen som det det halvnya J/70 teamet seglade tillsammans. Emil Forsgren är ny på trim positionen och Tomas Movin är ny på taktiker/storskots positionen. Kvar från tidigare säsong är Thomas Tennström på fördäck och såklart Patrik Forsgren som rorsman. Tävlingen var tänkt som en genomkörare inför säsongen samt att känna på vattnen inför VM:et i oktober.

Vi anlände på onsdagen, sjösatte och fick till räjäla träningspass på vattnet. Välbehövligt när Tomas bara suttit en dag i en J/70 innan. Redan nu insåg vi att detta skulle bli en tuff regatta med tanke på den lätta, shiftiga vinden i kombinaion med den extrema vågstorleken.

Dag 1 på regattan bjöd på lätta vindar från ostsydost som senare under dagen vred mot syd. Och STORA vågor från ett lite annat håll än vindriktingen som gjorde det väldigt svårt att hålla gången i båten. Första starten startade vi nära startfartyget och kom iväg bra och kunde välja vårt eget spår. Trots de svåra förhållanderna kände vi att vi hade okej båtfart och hängde bra på toppen. Men vi strulade till det vid första kryssmärket och tappade en 15-20 båtar. Vinden dojade, banan kortades och vi kom i mål som 46a. Andra racet för dagen startade vi i lä och fick en väldigt bra start och kunde slå framför fältet. Vi rundade första kryssmärket som 15nde, gjorde en bra läns och seglade upp oss till 10nde plats. Andra kryssen gjorde vi nästan ännu bättre än första och rundade femma inför sista länsen. Under sista länsen dojade vinden igen och vi tappade tyvärr till 15nde plats. Men nu visste vi att kommer vi iväg bra i starten så hänger vi på topbåtarna. Väldigt bra känsla.’

Dag 2 spenderas nästan hela dagen på land. Och då är Yacht Club de Monaco ett väldigt trevligt ställe att vara på. Vid slutet av dagen skickade racekomitten ut oss på vattnet och två startförsök gjordes innan flaggorna AP över A hissades och vi blev skickade iland igen. På kvällen var det regatta middag, ”Pasta Party”, där vi blev serverade en pastabuffe, charkbuffe samt efterrättsbuffe med höjdpunkterna från det italienska och franska köket.

Dag 3 Fick vi ihop tre race med bra vind från norr, trots att prognoserna förutspådde nästan ingen vind alls, vilket var väldigt roligt. Första racet blev vår sämsta segling för regattan med en dålig start och gick till fel kant. 51a plats i mål. I dagens andra och tredje race blev vi 20 respektive 17 efter relativt bra starter och smarta vägval.

Vi slutade tävlingen på 30nde plats av 72. Ett bra resultat med tanke på detta var vår första tävling tillsammans och att de bästa i världen var för träning inför VM. Vi vill gratulera vinnarna och rikta ett stort tack till arrangören.

Under tävlingen användes robotmärken vilket vi tycker var lite häftigt. En väldigt rolig syn dessutom när 72 båtar jagar och försöker pinga efter startlinjens lämärke när det kör iväg efter en knapptryckning på en iPad på startfartyget. Nu ska båten tillbaka till saltis men redan nästa vecka torsdag flyger laget till Montenegro för att segla Montenegro Sprint Cup.