Idag tisdag 4 juli gick vi i mål i årets Gotland Runt ca 13:20 ungefär 49 timmar efter starten i söndags. Vi lyckades väldigt väl och för första gången vann vi i Team Pro4u totalt Gotland Runt samt även vår klass ORCi B.
Vi vann totalt med ca 1 timme och 20 minuter före tvåan på beräknad tid och bara drygt 20 båtar tog sig i mål, se resultaten här: Totalresultat
Vår klass ORCi B vann vi med drygt 7 timmar på beräknad tid, se resultaten här: ORCi Klass B Resultat
Totalt av de ca 180 anmälda båtarna till årets Gotland Runt var det väldigt många (merparten) som bröt racet antingen innan givet prognoserna om väldigt mycket vind eller under racet troligen för att saker går sönder, man känner sig osäker, har inte tränat i hård vind eller råkar ut för mycket sjösjuka ombord.
Här finns en av de många saker vi i besättningen uppskattar mycket med vår skeppare Patrik Forsgren för även om också vi visste att det skulle bli ett tufft race, visste vi att båten ”Malin” var i toppskick och man litar på att saker håller och fungerar även i hårt väder med mycket vind och vågor. Ombord hos oss var det aldrig några tankar på att inte starta och istället försökte vi förbereda oss innan på bästa sätt och lyckligtvis höll allt som det skulle och båten fungerade perfekt. Dock drabbades även vi av en del sjösjuka och sådant är alltid tufft att hantera, speciellt för den drabbade.
Vi är väldigt glada och stolta över denna totalseger i Gotland Runt och flera av oss ombord har lång erfarenhet med runt 20 genomförda Gotland Runt de flesta av oss har varit utan totalseger till nu. Sedan kommer det kanske bli extra speciellt för att årets upplaga tillsammans med 1993 och 2019 går till historien som bland de blåsigaste och i år bröt fler båtar än någonsin tidigare (hela 87% har inte kommit till start eller brutit).
Vi har gjort ett riktigt bra Gotland Runt med mycket bra taktik och strategi som Peter Thorwid och Roger Nilson ansvarat för. På fördäck och mast har järngänget Emil Forsgren och Zacharias Krafft huserat. Keyboard var Emil Alnebeck och försegeltrim har Linnea Floser och undertecknad Anders Björk ansvarat för. Storskotning har den glada och duktiga Ålänningen Thomas Tennström skött (reserv för ordinarie Sven) och till sist var Patrik Forsgren rorsman och skeppare.
Årets race började ju med skärgårdsdelen som är en fantastisk del av Gotland Runt med start mitt i city för att sedan segla sig ut till Sandhamn med massor av båtar och ibland smala passager. Vi startade ganska sent och lyckades segla om massor av båtar till vi kom ut på havet utanför Sandhamn. Den delen hade ganska lätta till medelvind och skiljer sig helt från vad som väntade sedan på havet. Delen från fyren Almagrundet till Hoburgen var den tuffaste i år och det var väl också här flest båtar bröt. Det var mestadels kryss eller stäckbogar i hård vind mestadels runt 25-30 knop med toppar en bit över 40 knop. Det var kallt, blött, tufft och utmanade med en så pass lång sträcka hela tiden på öppet hav, svårt att få till ordentlig vila och mat. Som vanligt när man sedan rundar Hoburgen får man en skön känsla för nu är man på väg hem och vi fick medvind och allt blir bättre och lättare ombord. Första delen upp till Visby (vi behövde inte runda bojen inne i Visby i år, bra beslut av KSSS och kanske kan man permanent strunta i denna rundning?) körde vi vår Jibtop med stagsegel och det gick som vanligt stabilt och fint i vinden som fortsatte ligga runt 25 knop. När vi sedan passerat Visby och kunde falla några grader hade vi diskussion ombord om vi skulle köra spinnaker och eftersom vi jagade totalen satsade vi och hissade vår till ytan fullstora S3 i 30 knops vind (ett rev på storen) och här började en fantastisk repa upp till Almagrundet där vi de första timmarna när vinden oftast låg mellan 28 och 34 knop och vi åkte riktigt snabbt med ett par toppar på 21,2 knop (nytt fartrekord för båten). Denna sista långa slör hem kommer man garanterat minnas hela livet med stor glädje, fantastiskt att kunna åka så fort med en sådan typ av båt vi har! Så klart hjälper det att vi tränat ganska mycket och många ombord har erfarenhet av hårt väder.
Vi hade också en ombord reporter under årets race och vi hoppas Saga hade det OK ombord hos oss! Vi vill också tacka KSSS för en mycket väl genomförd kappsegling och kul att också få kappsegla i riktigt hård väder som testar gränserna för team och båtar och visa att grundlig förberedelse och träning ger result och racet var egentligen ganska odramatiskt på ett positivt sätt för oss på det stora hela och stämningen ombord har varit mycket bra hela vägen.
Imorgon kväll blir det prisutdelning och regattamiddag i Sandhamn och i princip hela teamet kommer vara där och det blir nog en kul upplevelse!
Bilder från KSSS.
Text: Anders Björk (som startat och slutfört alla de tre blåsiga Gotland Runt 1993, 2019 och 2023)