Vinterns stora jobb och förbättring att bygga om Malins köl är nu klart (endast lite målning högt upp kvar). Vi känner oss väldigt nöjda med resultatet och hoppas förstås att känslan är detsamma när vi börjar segla.
Här kommer vi beskriva lite vad som gjorts. Så här säger Patrik om slutresultatet:
Kölen ger, tack vare en lägre tyngdpunkt, samma rätande moment som tidigare med cirka 7 centimeter mindre djupgående och en något lägre vikt. Totalt sett räknar vi med att båten blir drygt 100 kg lättare (50 kg lättare i förskepp och 10 kg i akterskeppet). Målsättningen är att få båten allround och i mitten i alla avseenden i alla mätregler. I Malins tidigare konfiguration med den högre riggen (som vi fortfarande har), genua, tyngre köl än original och 2,24 m i djupgående upplevde vi att vi betalade för en segelyta och ett djupgående som hennes deplacerande skrov med en vattenlinjelängd på cirka 9,20 inte riktigt kunde dra nytta av. Genom att, som vi gjort senaste åren, segla ORC/IRC med fock och nu minska djupgåendet och RM:et något gör vi båten lite mer ”lagom stor” i förhållande till sin vattenlinjelängd.
Först en modell över den nuvarande kölen och vad vi önskade uppnå.
Så här såg kölen ut innan vi började.
Här har vi mallat upp den gamla kölen.
Dags att såga av den nedre delen där den nya bulben skall sitta.
Hyvla och slipa, hyvla och slipa…i oändlighet…
Bulben färdig och kollar om den kommer passa – vilken den förstås gör.
Bulben äntligen på plats…
När man tror man är klar ja då visar det sig att man inte är det – bara att göra om och göra rätt.
Äntligen klart! Vi tror det blir snabbt.
Framifrån.
Från sidan (lite målning kvar).
Vi vill tacka Plastskador & Montage på Svinninge med Niklas (nedan) och hans team för som vanligt ett väldigt bra arbete samt alla andra (Farr Yacht Design med flera) vi haft hjälp av med ombyggnaden av kölen!