Inlägg

”Hemma” i Oxelösund under EM

EM går i Oxelösund och börjar imorgon med ett practice race och invigning. Vi bor i ett trevligt hus vid vattnet på Jogersö. Ikväll blev det väldigt god grillmiddag och Oskar Senior gör som vanligt ingen besviken med sin kokkonst! Vi kör också som vanligt fys 7 minutes samt yoga på morgonen och inte helt fel att kunna göra det på trädäcket precis vid vattnet.

Nedan lite blandade bilder på husen vi bor i (tre olika hus) och från hamnen.

20190811_190330(1)

20190812_065847(1)

20190812_065851

20190812_065855(1)

20190812_072217

20190812_103930(1)

SM Guld idag!

Idag avslutades ORCi SM i Sandhamn med tre banrace. Förhållandena var åter igen väldigt bra med medelvind runt 12 -18 knop under dagen. Vi har seglat riktigt bra idag och i dagens första och andra banrace fick vi två spikar. Det känns som vi har riktigt fin fart i båten och vi hittade fina spår mellan de snabbare båtarna mestadels. Våra vägval har också varit bra. Sedan i det sista racet missbedömde vi tyvärr tiden vid starten och tjuvstartade.

Totalt sett kom vi tvåa på Sandhamnsregattan och vi vann ORCi SM! Vår serie i regattan blev 1, 2, 8, 1, 1, 1, (19 BFD) med totalpoäng 14. Resultaten finns här: ORCi SM Resultat

Vi gratulerar finska X-41 Mercedes-Benz EQ till segern i Sandhamns regattan efter stabil och bra segling. Vi gratulerar också X-41 Kwanza till SM silvret och Farr 40 Stormtrooper till SM bronset.

Vi tackar också KSSS för en bra regatta där banorna och arrangemanget i övrigt varit väldigt bra. Vi kommer också vara med på kvällens regattamiddag vilket blir trevligt!

20190810_170255

Spik på SM:s bansegling idag!

Efter att gått imål på havsracet tidigt imorse så fortsatte SM idag med en bansegling. Vi seglade riktigt stabilt idag och lyckades vinna racet med hela 43 sekunder igen före finska X41’an Mercedes. Vi fick till en bra start och gjorde bra vägval och hade fin fart i båten och manövrarna satt som dem skulle – det blev en bra dag på jobbet helt enkelt!

Nu efter fyra delseglingar har vi serien 1, 2, 8 och 1 med totalpoängen 12. Se resulten här: ORCi SM Resultat

I topp på regattan ligger fortfarande finska X41’an men i SM leder vi inför sista dagen där främst IMX40 FoXy Lady jagar efter på 24 poäng. Efter imorgon när man kommer att få räkna bort en bansegling kan det dock kastas om en del.

KSSS hade också ordnat med trevlig after sail idag och arrangemangen och tävlingarna/banorna på SM har varit väldigt bra! Vi fick också som en av båtarna i toppen av regattan mäta våra segel och det gick bra.

Imorgon avgörs det med de tre sista planerade banracen och nästan halva tävlingen är ju kvar så mycket kan fortfarande hända. Vi siktar på att sova ut ordentligt inatt efter förra nattens havssegling och ingen sömn.

20190809_170053

20190809_182746

 

 

SM’s havsrace – 8:e plats

Igår kväll kl 20 startade SM’s havsrace och den planerade banan var ca 50 nm. Dock så minskade vinden under natten så banan förkortades. Vi kom på 8:e plats i racet och tyvärr missbedömde vi vädersituationen på den långa kryssen till Dämban och vi trodde inte det skulle blåsa närmare land vilket det senare visade sig att det skulle göra. Vi hamnade istället i väldigt lätt vind och låg fart en längre tid och tappade rejält på detta. Förutom den missbedömningen vi gjorde, som blev kostsam, så seglade vi för övrigt relativt bra även om vi gjorde en del andra misstag också.

Vann gjorde finska X41 Mercedes med en igen väldigt imponerande segling och dem leder regattan totalt före oss på andra plats. Dock leder vi fortfarande SM efter tre seglingar med serien 1, 2 och 8 på totalt 11 poäng.

Resultat efter tre race: ORCi SM Resultat

Idag fortsätter SM med en planerad bansegling och sedan avslutas tävlingen imorgon. Halva tävlingen är fortfarande kvar och mycket kan hända. Blir det fler än fem race kommer man också att kunna räkna bort en bansegling, havsseglingen får dock inte räknas bort.

20190808_112415

Bra start på SM idag!

Idag startade ORCi SM i Sandhamn i väldigt fina förhållanden, solsken och runt 12 knops vind. Det är 18 båtar i fältet. Vi i Team Pro4u fick en bra start i dagens första race med en spik efter stabil och bra segling. I det andra racet seglade vi också bra men den finska X41’an Mercedes seglade ännu bättre och slog oss med 1 sekund på beräknad tid. Således har vi en 1 och 2 och totalt 3 poäng och samma som ledaren finska Mercedes.

Resultaten efter två seglingar finns här: ORCi SM Resultat

Tittar man bara på SM, där den finska båten inte är med, leder vi efter två seglingar bland de svencka båtarna.

Nu är det en kort paus och ikväll startar havsracet kl 20 som beräknas ta ca 10 till 12 timmar att segla. Sedan är det planerat ett banrace på fredag eftermiddag och sedan avslutningsvis tre banrace på lördag, totalt är 7 race planerade (6 banrace och 1 havsrace).

Vi laddar nu om och skall försöka göra ett bra havsrace i natt!

20190808_153206

 

Imorgon startar SM

Mer bra träning idag i solsken och ca 18 knops vind. Lite manöver träning upp och ner och sedan startträning. Vi känner oss redo för race imorgon! Planen är att köra två banrace med start kl 13 och sedan startar havsracet kl 20.

Träning inför SM

Team Pro4u är i Sandhamn och tränar inför SM som börjar på torsdag. Vi har haft bra träningar så här långt med runt 20 knops vind idag. Vi fortsätter träna och förbereda oss imorgon!

SM, som arrangeras av KSSS, kommer innehålla 6 inshore race och ett offshore race. Det är 18 båtar anmälda. Se mer här: ORCi SM

20190805_131317

Vår Gotland Runt ”story”!

Team Pro4u vinnare av både ÅFIR och sin klass på ÅFOR samt 10:a totalt!

Team Pro4u, tävlande för KSSS, seglar en First 36.7 under skeppare Patrik Forsgrens ledning. I lördags tävlade teamet i ÅF Inshore Race och sedan på söndagen startade ”Gotland Runt”, ÅF Offshore Race. Teamet lyckades först vinna ÅFIR och sedan sin klass på ÅFOR.

20190629_152038

Som en bra uppladdning och genomkörare innan Gotland Runt tävlade vi som vanligt i ÅF Inshore Race i lördags där det gick riktigt fint för oss i de lätta sakta ökande vindarna och vi lyckades vinna tävlingen med ca 50 deltagande båtar.

65565447_1261948457301334_6684439490334818304_n

För mig som var ny på denna båt var det riktigt bra att få denna tävling innan offshore racet började och vi lyckades oftast hitta ett vägvinnande vägval och teamet har ju bra koll på hur man får bra fart på båten, säger Klas Winter taktiker.

Sedan startade ÅF Offshore Race mitt på söndagen och vi tävlade i klassen ORCi klass C med 16 båtar. Efter en helt ok men inte perfekt start var det till en början en väldigt fin skärgårdssegling med lätta vindar och fint väder med massor av båtar där vi i stort seglade bra och vi kom ut ur skärgården med ledning i klassen och ”häng” på flera snabbare båtar.

20190629_163954.jpg

Passagen i Oxdjupet var ganska speciell då det var tjockt med båtar i sundet när vi kom men vi hittade ett bra spår längs med babordslandet och vi hade andra båtar mindre än en meter från oss, men vi kom igenom bra relativt andra, säger Johanna Sommarlund trim.

Sedan bar det av ut på havet och kring rundningen av Alma ökade och vred vinden och till slut blev det en sträckbog söderut med stadigt ökande vind och en del vågor. Vi kunde kör på med genua ett tag men sedan vid ca 25 knops vind (efter att först tagit ett rev) började vi byte till fock och precis då ökade vinden snabbt ännu mer och plötsligt när vårt fördäck jobbade med bytet där framme hade vi ca 40 knops vind och att byta segel i den vinden i mörker och rejäl havssjö är ingen enkel sak.

Fantastiskt bra jobbat av vårt fördäck att i dem förhållandena byta segel i princip stående i vatten och just då löste också räddningsvästen ut vilket inte gjorde jobbet enklare, detta segelbyte är nog något som kommer etsa sig fast i mitt minne, säger Sven Eriksson trim.

IMG_8499

Längre ner längst utsidan av Gotland blev det sedan mer och mer kryss fortfarande i ganska rejäl vind ända ner till Hoburgen. Vi rundade Hoburgen måndag eftermiddag efter ca 31 timmars segling och i dagsljus vilket gör det lättare att hitta pricken man skall runda där.

Sedan styrde vi norrut/hemåt och nu blev det halvvind mot Visby fortfarande rejält dragit och med vågor. Vi närmade oss Visby på natten i mörker och vi fick äntligen möjlighet att sätta spinnaker.

Det var häftigt när vi i mörker och +25 knops vind och havssjö som den enda båt av dem vi såg runt oss satte spinnakern och kunde surfa iväg i rejäl fart in mot Visby. Här ser man värdet av den träning vi gjort och alla visste sina roller/ansvar och vad man skulle göra och trots att man inte såg mycket (t ex färgen på tamparna) och Visby hamn närmade sig ganska fort kändes det inte som det var någon fara alls utan bara kul, säger undertecknad på trim.

20190702_181145.jpg

Sedan efter rundningen i Visby blev det halvvind igen och i princip rhumb line upp mot Alma. Förhållandena fortsatte vara rätt motiga med mycket vind, sjö och efter en stund kom regn också, som om det inte räckte redan med de återkommande översköljningarna från vågorna. Det var sammanfattningsvis otroligt blött, kallt och allmänt utmanande förhållanden som pågått en längre tid. Besättningen hade inte många, om någon, torr del på sina kläder, tre västar hade löst ut och regnet ökade.

20190702_203330

Det var faktiskt på riktigt tuffa förhållanden och vi hörde sedan att man jämförde detta race med 1993 som också var tufft och man kan på ett sätt förstå att omkring 100 båtar bröt med sjösjuka och problem på båtarna i de hårda förhållanden som rådde under en längre tid, men för vår del höll allt bra och det fanns aldrig några tankar på att bryta även om vissa i vår besättning också drabbades av måttlig sjösjuka, säger Christian Hadenius rorsman.

20190703_183839.jpg

Som om det inte räckte vred det också så vi fick kryss en bra bit upp mot Alma och in från Alma den sista biten och några i besättningen men erfarenhet från många Gotland Runt har nog sällan längtat så mycket tills vi till slut kunde nå och runda Alma.

Vi kom sedan i mål ca halv sex på tisdagseftermiddagen rejält trötta efter knappt 53 timmars segling men glada att allt gått bra, att allt på båten hållit och att kunna konstatera att vi seglat fort och lyckats vinna klassen ca 1,5 timme före tvåan på beräknad tid. Vi kom också 10:a totalt, första ”långsamma/icke planande” båt.

Resultaten från ÅFIR finns här: https://race.ksss.se/Documents/AFOR2019/Resultat-AFIR-2019-04.htm

Resultaten från ÅFOR Klass ORCi C finns här: https://race.ksss.se/Documents/AFOR2019/ORCi/Results/06-Finish-C-05.html

Resultaten från ÅFOR SRS Totalt finns här: https://race.ksss.se/Documents/AFOR2019/AFOR2019-Resultat-Total-01.pdf

20190703_205639

Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd att trots att det var väldigt mycket reaching åka i år så kunde vi vinna ORCi klassen vi tävlade i. Jag tycker också att trots att vi hade ett delvis ganska nytt team så flöt det på bra under racet vilket är tillfredsställande. Vi är också väldigt tacksamma att vår erfarne fördäckare sedan många år, Joakim Hoppe, i år fick priset som bästa fördäckare och i detta race visade han ju åter igen varför han är så viktig för oss i teamet och väl värd den utmärkelsen, säger Patrik Forsgren, skeppare och rorsman.

Det team på 9 personer som körde ÅFIR/ÅFOR för Team Pro4u i år var:

  • Joakim Hoppe, Fördäck, strategi & navigation
  • Anders Björk, Trim
  • Christian Hadenius, Rorsman
  • Sven Eriksson, Trim
  • Axel Antas-Bergkvist, Mast
  • Johanna Sommarlund, Trim
  • Patrik Forsgren, Skeppare & rorsman
  • Emil Forsgren, Keyboard
  • Klas Winter, Taktik

20190703_182927

Slutligen vill vi tacka KSSS för ännu ett väl genomfört arrangemang och en väldigt trevlig regattamiddag! Vi gratulerar också alla andra klassvinnare. Nu väntar några veckors semester för ”Malin” gänget innan vi träffas igen för lite träning innan SM i Sandhamn i början av augusti följt av årets stora mål EM i Oxelösund.

Följ oss gärna i Team Pro4u på:

https://swe88.wordpress.com/ och https://www.facebook.com/Pro4uSailRacingTeam/

Text: Anders Björk. Foto: Team Pro4u

Joakim Hoppe bästa fördäckare!

Team Pro4u’s fördäckare Joakim Hoppe vann välförtjänt priset som bästa fördäckare (Janne Gustafsson minnespris) – vi andra i besättningen säger bara att Hoppe är grym och bäst!

Föregående
Nästa

PRENUMERERA PÅ NYHETSBREVET