Inlägg

Grundig Cup J/70 i Marstrand – Guld

Under helgen har vi varit i Marstrand och seglar J/70. Helgen bestod av 7 seglingar, 4 på lördag och 3 på söndag. Det bjöds på propagandasegling med syd-sydväst 6-9 m/s, drygt 50 minuter långa seglingar på havet utanför Marstrand i fina vågor.

Vi lyckades vinna med serien (5),2,1,2,1,1,1. Alla resultat hittas här

Stort tack Marstands segelsällskap, MSS för en fantastisk helg, vi ser fram emot att komma tillbaka.

SM-Guld i Havskappsegling idag!

Vi lyckades idag vinna SM-guld i havskappsegling efter en härlig helgs segling. Totalt har vi under SM kappseglat sex race, fyra banrace, ett längre havsrace över natten på ca 17 timmar för oss och ett kortare havsrace idag på drygt 3 timmar. Vårt resultat under SM har varit: 1, (5), 2, 1,5, 1 och 1 med en total på 6,5 efter att en bansegling räknats bort. Totalt lyckades vi spika 4 av de 6 racen (det långa havsracet hade viktning 1,5). Här finns Resultaten.

Vi gratulerar också Club Swan 42 Ray som kom på andra plats med 9 poäng och Farr 40 Stormtrooper på tredje plats med 23 poäng. Speciellt Ray har seglat väldigt bra under SM och flera race avgjordes med bara några sekunder så det var tight racing som det ska vara under ett mästerskap.

Kappseglingen bjöd på tufft motstånd och vi är väldigt glada att vi lyckades vinna till slut och och vi hade en stark avslutning med spikar i de tre sista racen (båda havsracen).

Generellt har det varit fint väder med växlande vindar, ganska lätt under lördagen, sedan lite mer mellanvind och idag riktigt bra och stabil vind. Ganska kallt har det dock varit och en del i besättningen som inte tog med tillräckligt med kläder på de längre racen har nog frusit en del.

Foto: Malcolm Hanes/Stefan Rahm/KSSS

KSSS tillsammans med Svenska Havskappseglingsförbundet och övriga arrangörer har ordnat riktigt bra kappseglingar under SM och allt runt själva seglingen med banor, resultat och information har skötts på ett verkligt proffsigt sätt och att segla utanför Sandhamn är ju alltid fantastiskt!

Besättningen under SM har varit: Joakim Hoppe, Zacharias Krafft, Emil Alnebeck, Peter Thorwid, Pontus Dahl, Anders Björk, Sven Eriksson, Roger Nilson och Patrik Forsgren.

Under SM har vi också haft väldigt proffsig hjälp av vår meteorolog Måns Håkansson som verkligen är delaktig i att vi till sist lyckades vinna kappseglingen – stort tack för din hjälp Måns!

Nu laddar vi och om två helger åker vi till Tallinn för att vara med på Baltic Offshore Week som också är finska och estniska mästerskapen.

SM avgörs imorgon

SM i havskappsegling avgörs i Sandhamn denna helg. Efter två dagar har vi seglat tre banrace och ett långt havsrace natten till söndag. Vi ligger efter fyra seglingar på en andraplats och resultaten finns här: https://www.ksss.se/globalassets/resultatarkiv/2022/sm-orc-havskkappsegling/sm-i-havskappsegling_2—result-overall.html

Imorgon kommer det avgöras med två kappseglingar, ett banrace och ett kortare havsrace. Om alla de planerade racen genomförs kommer man kunna räkna bort sitt sämsta banrace.

Vi tyckte det var kul att vi kunde vinna det långa havsracet som startade vid kl 19 igår kväll och där vi gick imål idag runt lunch.

Vi ser fram imorgon och vi kommer göra vårt bästa!

Uppladdning inför SM!

Nu över långhelgen är några ur besättningen iväg och deltar i Gullviverallyt samtidigt som planeringen och förberedelserna inför SM i havskappsegling (ORCI) pågår. SM går av stapel nästa helg den 3-6 juni i Sandhamn

Mer information om SM finns här samt att vi kommer med uppdateringar från oss längre fram

North Sails Offshore Clinic

Denna helg har vi haft en väldigt bra träningshelg i samband med North Sails Offshore Clinic med bas på Lökholmen vid Sandhamn. Träningen började i fredags och efter ett eftermiddagspass i högt tempo så körde vi nattsegling i mörker med diverse banor samt också en övning i MOB vilket alltid är nyttigt att träna på. På lördagen fortsatte träningarna och vi också lite mer distanssegling med lite öppna bogar, väldigt bra att få träna på. Till sist idag blev det mer startträning och mer kryss- länsbana.

Foto: NSOC/Christian Harding

Riktigt bra med en träningshelg som denna när vi får köra mot andra båtar samt får göra lite olika övningar och ge oss möjlighet att trimma ihop oss än bättre!

Bild på start. Foto: NSOC/Christian Harding

Vi tackar North Sails, SHF och KSSS för ett väldigt bra arrangemang och kanske den bästa NSOC så här långt? Vi kommer gärna tillbaka igen och hoppas än fler båtar tar chansen nästa år och att få så mycket varierad träning med starter, kortbana, manövrar, nattsegling, MOB, öppna skot, distans mm under en helg med andra båtar är unikt! Speciellt tack till Anders Lewander, Christian Harding och Anders Bengtsson som coachat oss på havet! Vi ses nästa år igen.

Spinn och stagsegel. Foto: NSOC/Christian Harding

Vinst i Viggan Open!

Årets första kappsegling Viggan Open på Trälhavet seglades idag i fint väder med omväxlande vindar, allt från 6 till 20 knop. Vi lyckades vinna kappseglingen både enligt ORC och SRS regeln med fyra spikar (och en tjuvstart). Alla resultat finns här: Resultat VO

Foto: Michelle Nadeau/Team Pro4u

Det var riktigt kul och nyttigt att få kappsegla med andra båtar och även om vi gjorde många saker bra med fina vägval och mestadels bra fart i båten finns det massor av detaljer att förbättra på träningarna som kommer.

Tack till arrangörerna av Viggan Open som gjorde det möjligt för oss att få en härlig dag på vattnet med väldigt bra kappsegling!

Foto: Seapax Viggan Open

KSSS SPRING BREAK 2022

Under helgen som gick höll KSSS en J/70 clinic på lördagen och kappseglingsträning på söndagen som vi deltog i. Båda dagarna bjöd på fina speglingsförhållanden med sol och perfekt vind.

Det blåste mellan 6-10 m/s så det var perfekt träning för oss i lite mera vind. Att få öva kryss och krysstrim, sättningar, nedtagningar samt gippar i lite mera vind är superbra och givande men vi inser också att vi har flera punkter kvar att jobba på

På söndagen var fem seglingar planerade och som genomfördes. Vi hade serien (2),2,2,1,1 och lyckades därmed vinna SPRING BREAK 2022. Hela resultatet hittas här

Tack till alla andra båtar som deltog och ett stort tack till KSSS som anordnade en grym helg!

J/70 Easter Camp Denmark

Över påsk har J/70 besättningen varit i Köpenhamn på träningsläger. Vi har mycket bra minnen härifrån i och med att vi körde EM här förra året. Danskarna bjöd nu ännu en gång på ett fantastiskt arrangemang både på land och på vattnet. Coacher var Ida Marie Baad Nielsen (representerade Danmark i 49erFX i OS i Tokyo), Michael Hestbæk (Olympier och America’s cup seglare) samt Claudia Rossi (3x Europamästare J/70 och Världsmästare i doublehanded mixed offshore). Väldigt hög nivå alltså.

Dagarna bestod av två seglingspass med genomgång och debrief före och efter varje pass. Vi känner att vi har utvecklats mycket men även fått läxor från coacherna som vi jobbar vidare med.

Nästa år hoppas vi på fler svenska och nordiska besättningar. 3-10 april kör danskarna samma upplägg igen men denna gång på Gardasjön i Italien och de hoppas på över 40 båtar från hela Europa!
Redan kommande helg kör vi nästa träningsläger/regatta hemma på baggensfjärden!

Uppdatering följer

Bra träningshelg!

Team Pro4u började säsongens träningar förra veckan och vi har tränat hela denna helg. Idag var vi på havet utanför Sandhamn och det var riktigt fina förhållanden, 12-18 knops vind, solsken och lite havsvågor. Vi gjorde lite tester av inställningar till våra stagsegel segel och sedan körde vi rundbana med Alma som kryssmärke. Kul och nyttigt att få in våra nya i teamet också.

Nu fortsätter vi med träningar för att vara redo till årets första kappsegling, Viggan Open 8 maj.

Säsongen börjar snart…

Vi börjar förbereda för årets träningar med Malin som börjar i april – skall bli kul!

Hemsidan har uppdaterats och vill man se årets kappseglingsprogram finns det här: https://swe88.se/tavlingsprogram/. Vi ser fram emot att kappsegla SM i Nynäshamn, åka till Tallinn för Baltic Offshore Week och sedan åka till Hankö för EM.

Vi har också uppdaterat teamet för båda båtarna och det finns här: https://swe88.se/besattning/. Vi välkomnar speciellt Pontus och Emil A som nya till teamet (presentationer finns på hemsidan) och också jätteroligt att Joakim Hoppe kommer tillbaka som strateg/nav!

Vi är också tacksam för våra två nya Partners (Liros och OneDeisgnCenter) och dem kan ses här: https://swe88.se/partners/

Nu kommande vecka startar också KSSS Offshore Clinic och ett nytt gäng yngre seglare kommer genomgå kursen, läs mer här: https://www.ksss.se/traning/clinics/ksss-offshore-clinic/