Inlägg

BOW börjar imorgon

Team Pro4u är på plats i Helsingfors för vår första internationella kappsegling sedan sommaren 2019 och det känns kul att vi förhoppningsvis börjar se slutet på denna pandemi och att internationell kappsegling är möjligt!

Baltic Offshore Week startar imorgon och det är ca 28 båtar med och det skall bli roligt att tävla mot den Finska ORCi flottan. De ser ut att bli ganska lätta vindar och fint väder i helgen och man planerar 7 race totalt, 6 banrace och 1 havsrace.

Idag har vi varit ute och tränat och haft en väldigt fin dag där vi tränat kortbana och starter och sedan på eftermiddagen kryssade vi ut till startområdet och sedan fick vi en fin läns hem. Imorgon tror vi att det kommer bli 3 banrace och vi ser fram emot detta!

Mer information och senare resultat finns på BOWs hemsida:

Sandhamn Open avslutat

Under helgen seglades Sandhamn Open med två planerade separata tävlingar. I fredags kväll startade havsracet på drygt 50 distans i mycket lätta vindar och efter 17 timmars segling slutade vi på tredje plats i ORCi klassen. Det var ett roligt race där det gällde att hitta vinden.

Resultaten finns här: https://www.ksss.se/globalassets/resultatarkiv/2021/orci-resultat.pdf

Vi seglade generellt ganska bra med i stort bra vägval även vinden vred på ett för oss felaktigt håll ett par gånger. Vi fick möjlighet att träna offshore race där vi roterade på fler positioner, gjorde segelbyten och vi testade vaktlagen inför kommande offshore race som Gotland Runt och kommande mästerskap.

Foto: KSSS

Tyvärr tog vinden slut vid Alma på vägen hem och den sista biten tog väldigt lång tid.

Vi gratulerar Matador till vinsten och Stormtrooper till andraplatsen.

Far och son Forsgren

Idag skulle det ha blivit banseglingar men pga utebliven vind blev det tyvärr inga race, riktigt synd tycker vi som behöver få alla tävlingar vi kan som förberedelse inför kommande VM.

Men istället kunde man ju bada…

Vi tackar arrangörerna för en bra tävling och banan på havsracet var bra och precis lagom lång!

Foto: Team Pro4u när inget annat angetts.

North Sails Offshore Clinic

Under helgen har vi varit med i North Sails Offshore Clinic på havet utanför Sandhamn. Väldigt många bra, nyttiga och roliga övningar har det varit för de tiotalet båtar som var med. Vi började i fredags eftermiddag med startträning samt kortare banträning, sedan efter en liten paus var det på fredagskvällen djungelbana och MOB träning – väldigt nyttigt och ganska svårt då det var mörkt och dimma.

Sedan körde vi på hela lördagen med mest djungelbanor på havet med mycket manövrar och olika vinklar att segla – kul och händelserikt! På lördagskvällen blev det ett ”nattpass” till och nu var det ännu mer dimma, mörkt, lite konstig sjö som gjorde det extremt utmanande att trimma och styra rätt och väldigt lärorikt. För att pusha oss själva lite så gjorde vi också flera segelbyten i dessa förhållanden och vårt fördäck har verkligen fått jobba hårt hela helgen och gjort det väldigt bra! Idag avslutade vi sedan med lite starter, kortare banseglingar och sedan fartträning båt mot båt.

Vi är också väldigt glada att vi haft Roger Nilson ombord under helgen och att ha ett sådant proffs med all hans erfarenhet är väldigt lärorikt på många olika sätt. Vi ser fram emot att ha Roger ombord mer under säsongen!

Vi riktar också ett stort tack till arrangörerna North Sails, KSSS och SHF som arrangerat detta och vi uppskattar verkligen att få träna på detta sätt tillsammans med andra båtar. Vi hoppas detta fortsätter igen nästa år och att ännu fler båtar tar chansen att vara med och utveckla sig, vi kan verkligen rekommendera det.

På vägen hem strax utanför Sandhamn träffade vi också på Childhood som var på väg till deras start – riktigt häftig båt.

Fin morgon för sjömätning

Samling 05:00 idag för sjömätning av Malin – fin morgon och känns som värmen kommer nu! Tack Johan Tuvstedt.

Vinst i Viggan Open träningssegling!

Idag seglade vi Viggan Open träningssegling på Trälhavet. Det blev sex roliga träningsseglingar i bra tempo med fina banor. Vi lyckades faktiskt vinna samtliga sex träningsrace enligt ORCi regeln och med ett borträknat resultat blev det en total på 5. Enligt SRS regeln kom vi 2:a i första racet men lyckades sedan vinna resterande fem träningsrace, med en borträknad blev det också en total på 5.

Resultaten från träningen finns här: https://www.sailwave.com/results/vigganopen2021.htm?fbclid=IwAR1SZ8rv24lNMmsDgt0OsDcBFRk1uhiha7S2cIfwtKdqWETxm6-YKx-czZ0

Det var roligt och väldigt nyttigt att få träna med flera andra båtar då vi tränat en hel del själva tidigare på säsongen. Vi är nöjda med våra seglingar idag, vi lärde oss en hel del och det finns flera saker att förbättra men i stort flöt det på fint! Stort tack också till arrangörerna av Viggan Open att ni ordnade en sådan bra träningsdag för oss seglare! Vi kommer gärna nästa år igen.

Filmer från starterna finns på Viggan Opens sida där även bilder kommer läggas upp senare: https://www.facebook.com/vigganopen

Bilden nedan från en annan tävling ett tidigare år.

Fin dag på havet!

Idag körde vi heldag på havet utanför Sandhamn igen. Lite mindre vind och vågor jämfört med förra lördagen, runt 16-20 knops vind och solsken, mycket fina förhållanden. Idag var fokus att köra fart med vår hårdvindsfock, hitta crossover mellan Jibtop och S3 i rådande vind, bana med manövrar i havssjö och till sist startträning. Riktigt bra träning har vi haft med flera bra lärdomar.

Heldag på havet idag!

Idag körde vi en heldagsträning på havet utanför Sandhamn. Det blåste ganska bra ca 22-26 knop under dagen med rejäl havssjö. Soligt men riktigt kallt dock. Riktigt bra att få träna i dessa förhållanden och man påminns om allt blir så mycket svårare och tar längre när allt gungar och lutar och att träna i tuffa offshore förhållanden som idag är väldigt nyttigt!

Fokus för dagen var dels att göra sailcheck av våra nya segel samt att göra farttester med vår nya fock. Vi hade sakkunnig expertis i form av Martin från North Sails med på båten vilket var superbra.

Våra nya segel, bl a en Jib Top och nytt stagsegel ser ju grymt fina ut och det är roligt att jobba med North Sails som är riktiga proffs! Under farttesterna med vår nya hårdvindsfock hittade vi lite extra fart efter lite trimförändringar – seglet känns snabbt! Kolla filmen nedan på vår nya reaching setup.

Träningarna har startat!

Nu är Team Pro4u igång med träningar och idag körde vi andra passet för säsongen. Riktig speciell start med rejält snöfall och dålig sikt men vädret blev bättre och under eftermiddagen blev det riktigt bra förhållanden med 15-20 knops vind. Tack vara att vi tränade fram till lucia ifjol så har vi kommit igång bra i år och manövrarna börjar redan flyta på helt ok, men självklart som alltid går det hela tiden att förbättra detaljer. Vi hann även med att testa lite nya segel som vi hoppas kommer göra oss snabbare under säsongen!

Bästa insats inom KSSS träningsverksamhet

Igår under KSSS årsmöte blev vi i Team Pro4u tilldelade ”Princessan Christinas pokal” för bästa insats inom KSSS träningsverksamhet, året 2020.

Det är med stor glädje vi tar emot det priset och vill rikta ett stort tack till KSSS samt våra sponsorer som gör det möjligt för oss att bedriva KSSS Offshore Clinic.