Inlägg

Livesändning från ÅFIR & ÅFOR!

Team Pro4u kommer i samarbete med Solidsport att livesända från både lördagens ÅF Inshore Race med start ca kl 11:00 samt från hela (där vi har täckning) ÅF Offshore Race med start söndag 12:30.

Följ oss gärna via Solidsport så får ni info när vi livesänder: Team Pro4u kalender

Här är länken till lördagens ÅFIR kl 11:00: https://solidsport.com/teampro4u/watch/af-inshore-race-afir-2019-06-29-team-pro4u

Här är länken till ÅFOR sändningen startar söndag 11:45 (vår start går 12:30): https://solidsport.com/teampro4u/watch/af-offshore-race-afor-2019-06-30-team-pro4u

Screenshot_2019-06-28 Livesändningar - Team Pro4u

Välkomna ombord på Öppen båt!

Team Pro4u ligger nu vid Skeppsholmen inför Gotland Runt och varmt välkomna ombord för att titta runt på båten och prata lite med besättningen! Vi tycker det är kul om du kommer förbi så tveka inte utan hoppa ombord bara – vi finns på pir 1 (första bryggan) ungefär mitt på bryggan. Besättningsmedlemmar finns där idag torsdag till 21, fredag 16-21 och lördag 16-20. Hoppas vi ses!

Vi kommer tävla både ÅFIR under lördagen (start ca kl 11) och ÅFOR där vi startar i grupp ORCi C kl 12:30. Vi kommer att livesända under båda racen (mer information kommer).

65490021_476069293153046_7097210401808449536_n

Trea i Sandhamn Open ORCi Ban

Idag avslutades Sandhamn Open ORCi Ban med fyra avslutande race i strålande seglingsförhållanden utanför Sandhamn med runt 10 knops vind och vridiga förhållanden. Vi kom 3:a totalt till slut i bantävlingen med totalt 18 poäng med serien 6, 2, (8), 7, 1 och 2 efter en borträknad segling av de sex racen. Vi har gjort en del misstag och hamnat i någon rundningssituation blandat med bra segling men i den hårda konkurrensen räckte det inte riktigt ända fram på banseglingarna.

Vi gratulerar X-41 Magic Mix Patrik Björklund till segern efter stabil segling och Farr 30 Cheyenne Anders Helmrich till andraplatsen knappt efter vinnarna.

Resultaten finns här: Sandhamn Open Ban Resultat

Stort tack också till KSSS som under långhelgen har arrangrerat väldigt bra distansrace och banseglingar för oss i väldigt bra förhållanden.

För vår del har helgen givit oss totalt en vinst i distansseglingen SRS och idag en tredjeplats totalt i banseglingarna ORCi så två pallplatsen men framför allt har vi fått värdefull tävlingserfarenhet med årets besättning inför mästerskapen SM och EM som kommer senare i augusti.

Nästa tävling blir nu Gotland Runt ÅFIR och ÅFOR.

Sandhamn Open

Två banseglingar idag. Dålig start i första racet men sedan seglade vi upp oss till en 6:e plats i det 17 båtar stora ORCi fältet. Race 2 gick bättre med en 2:a plats efter stabil och bra segling. Totalt ligger vi på en 3:e plats inför morgondagen då det blir 4 nya race.

Resultat från banseglingarna här: Sandhamn Open Ban Resultat

Bild nedan från prisutdelningen från gårdagens seger på Havsracet.

Vinst i Sandhamn Open SRS Hav

Efter ca 12 timmars distanssegling inatt gick vi imorse imål på Sandhamn Open SRS Hav och vi vann seglingen preliminärt. Vi var ca en halvtimme före andra båt på beräknad tid. Mycket bra race där vi hittade fin fart och valde rätt väg i i oftast ganska lätta vindar. Kul och lärorikt var det också att ha Roger Nilsson ombord! Vi tackar KSSS för arrangemanget av ett roligt havsrace.

Se resultat: Sandhamn Open Distans Resultat

Idag börjar Sandhamn Open Ban där vi startar idag med planerade två banrace.

[wpvideo wb92dd6K]

Träning igår med meriterad gäst

Igår kväll tränade vi i Team Pro4u i väldigt fina förhållanden på Baggen sol och medelvind – en härlig kväll till sjöss helt enkelt! Som vanligt finns det massor med saker man alltid kan förbättra och vi jobbar på att förbättra oss så fort vi kan.

Igår hade vi också Roger Nilson ombord som gäst/strateg som hade lagt en djungelbana på Baggen som vi körde runt ett par varv. Han har ju varit med om del segling kan man säga, nedan från Wikipedia:

Nilson har seglat fler varv runt jorden än någon annan svensk. På sju försök har han fem gånger lyckats genomföra Whitbread Round the World Race/Volvo Ocean Race. Han har också varit navigatör på den franska katamaranen Orange II som satte världsrekord i hastighetssegling jorden runt: 50 dagar 16 timmar 20 minuter och 4 sekunder.

1989-1990 var Nilson skeppare ombord på den svenska båten The Card vid det årets Whitbreadtävling. 1993-1994 hette den svenska båten i samma tävling Intrum Justitia och Nilson var åter skeppare.

Fin kväll till sjöss…

Fullt fokus.

20190522_174054

North Sails Offshore Clinic i helgen

Nu i helgen kommer Team Pro4u vara med i North Sails Offshore Clinic. Såg att hela 13 båtar och runt 100 seglare är anmälda – roligt.

Vi behöver träna mer så vi ser fram emot två intensiva och givande träningsdagar!

NORTH SAILS OFFSHORE CLINIC, 18-19 Maj, KSSS – Lökholmen

SHF har glädjen att tillsammans med North Sails och KSSS bjuda in till en mycket lärorik och trevlig Offsore Clinic helgen 18-19 maj.
Denna Clinic som hade premiär 2018 är en del av initiativet North Sails ORCi Cup 2019.

Preliminärt program

FREDAG 17 MAJ
Tillgänglig bryggplats Lökholmen.
Övernattning.
LÖRDAG 18 MAJ
07 WAKE UP: Sailors Yoga
08 FRUKOST BRIEFING: Gemensam frukost och briefing utanför Trollgården.
10-16 DOCK OFF: Kalibrering, träning på havet med lunchpack, korta race. Drönare och båthoppning.
17-19 MIDDAG och DEBRIEF: Wärdshuset, recap med video och tracking.
19 BASTU
23-01 DOCK OFF: Natt och – mörkerträning, säkerhet och man över bord på distansbana.
SÖNDAG 19 MAJ
07 WAKE UP: Sailors Yoga
08 FRUKOST, BRIEFING: Gemensam frukost och briefing utanför Trollgården.
10-14 DOCK OFF: Träning havet med lunchpack, korta race.
15-16 DEBRIEF: Recap med video och tracking. Ev besök av Sjöräddning.
16 AVSLUT

Boendet på Löken tyvärr fullt, väntelista upprättad, skriv in ert behov vid anmälan..

Arrangörer:
Anders Lewander, North Sails, anders.lewander@northsails.com
Support: Matt Hodgson. Håkan Andersson, Volontärer önskas.
VILLKOR
Självkostnadspris, delas per deltagande båt. Faktureras deltagande skeppare 10 dagar efter alla kostnader redovisats.

Viggan Open – 2:a plats

Idag seglade vi Viggan Open och 4 race var planerade. Tyvärr uteblev vinden större delen av dagen och vi fick ligga och vänta på vind. Till sist fram på eftermiddagen kom det lite vind och vi kunde segla två race.

Vi kom 2:a totalt efter att ha kommit 2:a i race ett och 3:a i race två (samma totalpoäng som vinnaren). Grattis till vinnaren, Expressen Dream med Benny Öhman som skeppare.

Resultaten finns här: Viggan Open resultat

För vår del är sammanfattningen att vi behöver träna massor ytterligare och att byta ut 5 personer/roller av 8 inte görs i en handvändning. En del saker går bättre men vi behöver förbättra allt! Tur då att nästa helg kommer vi träna hela helgen i North Sails Clinic.

Vi tackar arrangörerna som hade otur med vinden men givet omständigheterna gjorde ett mycket bra jobb med arrangemanget och banorna! Vi hoppas det blir tävling nästa år igen.